Friday, July 24, 2015

selamat hari raya!

assalamualaikum wbt. 

sepanjang bulan puasa tak berpeluang untuk tulis blog. ni baruuu ada kekuatan dan kerajinan. sikit. so, how was your raya? 

raya aku surprisingly best this year. walaupun tak berkesempatan nak balik kampung days before raya and still bekerja on thursday even jumaat tu raya. tahun ni, first raya kami beraya di senawang sahaja. 

mak dah siapkan beli daun palas, so wednesday tu aku dah balik untuk bukak daun. sebagai orang utara yang tak berapa nak sejati sangat, ketupat palas is our must have for raya. and as usual, bunga api pun aku dah prepare untuk budak budak main nanti. 

malam jumaat tu meriah sebab buat preparation raya. this is our first time and first year sambut raya kat senawang sejak mak abah pindah since november lepas. petang tu mak dah start balut ketupat palas. this year jugak aku request nak buat ketupat nasi. senawang banyak daun kelapa, so dengan bantuan azmi, aku and mak belajar buat ketupat nasi. skill kira dah upgraded tahun ni. hehe.

 
tahun ni kenyang makan both side of ketupats.

huh, sampai pukul 2.30 pagi lah jugak nak merebus. tapi memang worth it! 

and malam tu, semua dah ada, dah selesai bukak puasa, kami pun lepak luar main bunga api dan mercun pop pop. lily sekarang dah pandai. seronok gila dia dapat main both. last year pernah beli sekotak untuk dia. this year aku beli banyak gila so that boleh main sampai puas. 

sekali lima dia baling! sambil kata kat aku, 'anung(maklong), jom baling kat ibu!' haha so cheeky this girl.

and sambung main lagi pagi raya tu. 

gambar raya official. 

hari pertama raya, dah bersalaman and skype dengan mirah yang ada kat us, makan ketupat lemang dengan gembiranya, lepas solat jumaat baru bergerak balik ke kedah. jalan that day memang jam jugak boleh tahan. nasib baik bawak auto. hari raya ke tiga balik ke batu pahat, and now masih cuti lagi sebab mood raya masih membara. hehe. 

so kepada semua yang menyambut hari raya, selamat hari raya aku ucapkan. maaf zahir dan batin. semoga kita menjadi manusia yang lebih baik di masa akan datang.. 

4 comments:

  1. selamat hari raya zura...mercun pop pop tu yg baling2 warna putih eh? i panggil mercun bawang :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa btul betul. mercun bawang pun ye juga. tapi sekaran gdia warna warni dah. budak budak suke.. selamat hari raya st!

      Delete
  2. selamat Hari Raya (ok dah lambat)..mmmmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya! --haaa lagi lambat tau.. :P

      Delete