Monday, March 24, 2014

semak status perjalanan

assalamualaikum wbt.

tak lama lagi aku macam nak pergi bercuti. luar malaysialah tapi. siap-siap buat pasport semua memang ada drama di sebalik buat pasport ni. plus, ni baru first time ni nak berjhemba dan ber honeymoon. dah hampir 4 tawoon kawen kenalah ada mood honey to the moon di tempat best-best.

tempat mana? nanti balik karang lah aku bagitau. tapi lama-tak lama pun, lama lah jugak lagi..

oh ye, memandangkan aku ni peminjam tegar ptptn, dan pernah terjadi pada member aku sendiri dan berberapa cerita lain yang pernah didengari, yang sesiapa yang tak bayar, nama akan diblack list dan tak boleh keluar negara. memang  kesianlah kan dah sampai dekat pintu masuk, nak boarding dah ni, tiba-tiba takk boleh pergi sebab tak bayar pinjaman ptptn.

hadoilah..

so aku ni kira sedar diri sikitlah. bukan sedar diri nak bayar, tapi sedar diri nak pergi check kat website imigresen untuk tengok sama ada nama kita diblacklist atau tak.

boleh terjah sini terus.

key in ic dan boleh tahu status.

alhamdulillah keputusan aku haruslah tak ada halangan! hahaha...


boleh lah aku berjhemba dengan gembira. aku nervous pun sebab aku peminjam tegar, tapi pembayar tegar tu tak ada sangat. pernah bayar, tapi tak adalah nak berkala sangat. maklumlah, banyak lagi baju dan kasut dan bag nak kena beli. 

so, sesiapa taknak kena tahan dan meratap pemergian rakan-rakan lain/ family members lain yang sudah melepasi pintu gate pelepasan meninggalkan pembayar tak tegar ini, silalah cek dulu ye. kalau ada halangan tu, boleh je terus bayar (melalui online ke) dan mungkin ambil masa sikit kot. but better be safe dan sorry kan! 

adios!

4 comments:

  1. a few days back ni memang cerita hutang PTPTN dok berlegar dlm kepala i... kena sgt la ngan entry u ni zura... heheheh...tapi i memang x black list pasal dah lepas pi umrah hari tu ;-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula. niat di hati memang nak bayar sampai habis. tapi terlalu banyak. sikit-sikit lama-lama jadi bukit lah nampak gayanya..

      Delete
  2. jue-a, aku tau ko nak pegi manaaaaaa.... hahahahaaaa... azmimi bgtau :D enjoy your trip! sgt best kat sana.. hihi.. bole baca entry aku. n lg 1 psl PTPTN, taun ni aku abis bayar... yeayyyyyyyyyyy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. o mannnn i am so jelly kau dah habis bayar! haha.. much thanks besah! of course aku kena refer blog kau! hihi..

      Delete