Friday, December 16, 2011

expert

besok adalah harinya. hari parents aku dapat menantu baru. habislah azmi, tak jadi menantu kesayangan dah, takhta pengantin paling baru pun dah dirampas. redha. haha.

dan aku juga ditugaskan buat hantaran macam biasa. macam biasa konon expert sangatlah! eh tidak, saya tidak expert. tapi setakat hias-sikit-sikit pun bolehlah..

tapi bila dah orang-orang lain, waima pihak pengantin tu sendiri tiba-tiba nak tambah itu ini di saat-saat akhir, mahu tak pening kepala dibuatnya. tak pasal-pasal aku mengamuk di pagi hari sebab besok nak kahwin, tiba-tiba ada permintaan nak letak duit mas kahwin pula kat sebelah cincin. aku dah susun elok-elok, tinggal nak letak sikit lalang kat keliling barang, tiba-tiba tambah barang baru. 

pening.

selalunya, pemikiran orang tua dengan orang tak berapa nak muda macam aku ni bercanggah. aku tak berapa suka idea letak bunga duit kat situ. bercampur-campur pulak temanya. selalunya, bunga duit untuk hantaran tradisional mungkin bolehlah kot. kalau aku, gulung-gulung duit sudah. aku suka simple, tapi mungkin simple aku tak memberi suka pada orang lain.

apa-apa jelah..aku jugak yang volunteer nak buat hantaran ni. 

sama juga hal-hal pengantin yang lain. si anak nak bagi doorgift botol hias-hias letak muffin, parents pulak nak paper bag kasi orang senang pegang. bila tambah paper bag, takkan nak letak seketoi barang tu je? sudah sibuk cari kerepek bungkus-bungkus untuk tambahan. tak cukup, tambah lagi barang lain. sampai bertambah-tambah kos untuk satu doorgift tu saje. paper bag saje boleh makan 50sen satu. kalau untuk 1000? kiralah sendiri. last-last, orang buang jugak. lebih baik doorgift yang kos sampai rm4-5 (yang isi kerepek, telur, cawan yang sangat kecik, barang hiasan dan sebagainya) digantikan dengan satu kotak yang sangat cantik, diisi dengan muffin yang sedap sahaja, atau botol jam yang ada jam nenas yang sedap (yang tak sdap pun tak kira) , yang mana kotak cantik boleh letak brooch cantik atau barang kemas cantik, dan botol jam, boleh buat isi rempah ratus dan kegunaan dapur yang lain..

kualiti adalah lebih baik dari kuantiti..

dan lagi satu.  please, kalau misal kata korang korang sendiri yang nak sponsor barang hantaran, atau doorgift, silalah beritahu pada tuan rumah/tuan badan awal-awal..kalau boleh 3-4 bulan sebelum. lagi awal lagi bagus. senang untuk tuan rumah buat bajet. tidaklah bertindan-tindan. hantaran juga begitu. kalau nak sponsor kek, beritahu awal-awal supaya tukang buat tu boleh buat extra hiasan. ni kalau tiba-tiba ada orang nak sponsor kek, besok dah nak kahwin, hantaran dah tempah, dah ada ambik dah pun, lepas tu kalau tak letak kek atas hantaran nanti kecik pulak hati, menimbulkan rasa serba salah yang tak terhingga kepada tuan rumah/ tuan badan. kalau jenis terjah, lantak kaulah nak terasa, itu lain cerita. kalau ikut orang tua yang sangat menjaga tata kesopanan dan kesusilaan ni, letak lah jugak walau lain corak dan hiasannya. bilangan hantaran jadi genap. gambar dah tak berapa nak lawa sebab ada satu hiasan hantaran yang lain dari yang lain, dan genap. lepas tu sedih sebab wedding tak perfect. haha over kau..

dan macam-macam lagilah..selalunya, hal wedding memang macam tulah. hal berselisih pendapat dengan orang tua mesti ada. hal melanggar pantang, hal hantaran, hal do's and don't's semua ni..sebab zaman kita lain dengan zaman dulu. zaman kita barang mahal, jadi semua nak jimat kos, tapi cantik nak cantik juga. bergantunglah pada citarasa masing-masing. bergantung jugaklah pada tuan badan macam mana nak handle hal-hal macam ni. ni tak cerita lagi hal mak andam over atau makcik saudara over. lagi panjang entry aku ni pulak..

sekian..


3 comments:

  1. hai julie..adik pualk yang nak kahwin..heheheh

    ReplyDelete
  2. ala...i x kesah pn x jadik menantu kesayangan....i sedar siapalah diri i ini...

    ReplyDelete