Saturday, October 29, 2011

membuat keputusan yang besar

semalam aku mendapat satu panggilan. dari facebook dah baca status ex-labmate back in utm that the proposal has been approved, more money to come. i commented his post, something about great research comes from a great group, something like that. i know that they are actively searching for grants now, and almost semuanya berjaya. memang mantop to the max lah research group ni (and the fact that i was one of them once upon a time).

jadi bila aku dapat call dari ex-labmate dan mengoffer aku untuk menjadi labmate semula, aku terdiam kejap. honestly, hati aku tak tetap pendirian sekarang. entah mana yang terbaik untuk aku, aku tak tahu. aku nak sangat balik semula ke jb where i'll be appreciated. aku nak sangat buat kerja yang aku 'MASTER'. aku nak sangat bekerja dengan team hebat itu. aku nak present papers at international level, which i'm sure i'll get at least one bila aku bersama dengan team ini. prof banyak international network, prof kenal aku lama, prof baik, dan aku tau cara kerja prof. and i'm really sure i can work with him sepertimana aku kerja dengan dia dulu.

then what about my work here?

kerja sini kerja baru, aku belajar benda baru, aku hanya dapat half dari orang lain dapat sebab i'm lack of knowledge and literally i slave myself to them as a phD student. yup, you heard me. i;m int he process of preparing myself to become a phD student in UK.M. dengan pengetahuan yang sangat sedikit, i took the risk of pursuing to phD with no basic. and i feel like a loser, sebab aku hanya tahu hands on in certain things sahaja, dan dulu aku kerja banyak dalam bidang teknikal. troubleshooting and permasalahan research bukan kerja aku aku hanya buat. so dengan ilmu yang sikit dari kerja aku dulu (kerja bergaji, not masters) aku sambung belajar lagi. and setiap kali aku tanya colleagues, aku rasa macam loser sebab mereka pandang aku pelik. macam 'eh itu pun tak tau ke?' atau 'ha, kalau tak ada master dalam bidang ni kenapa sambung bidang ni?' dan aku rasa down tanpa sebab...

bila down, terus stress..

bila stress, ex-labmate aku telefon..

like a sign..

dan jelas lagi nyata, aku memang nak sangat pergi, tapi dalam masa yang sama, untuk meninggalkan suami aku  adalah tidak boleh bagi aku!

sanggup ke aku nak menghadapi PJJ seperti orang lain? macam kawan-kawan aku yang pjj yang sentiasa meluahkan sedih hati buat aku macam trauma nak berpjj ni?

entahlah. aku perlu pendapat..

agak-agak apakah pendapatan kalian huh? pls help!

5 comments:

  1. Herm.....kalau boleh elak PJJ please...

    ReplyDelete
  2. heheh! much appreciated fashya. aku pun rasa macam tu.. :)

    ReplyDelete
  3. zura...kite pon nk smbg gk..ko mau buat sama prof roji ke?ok lagi dok jauh pon bile takde anak lagi...nnti dh ade anak suffer ler

    ReplyDelete
  4. mekna, mekna pi lah buat dnegan prof roji. dia ada banyak projek baru sekarang. aku ingat nak dok sini diam-diam je lah..huhuu..

    ReplyDelete
  5. zura...kamu plan mau smbg di mana?

    ReplyDelete