Thursday, October 6, 2011

belajar



belajar adalah perkara penting dalam hidup. tak sehari pun dalam hidup kita, kita tak belajar benda baru. mesti ada sesuatu yang kita belajar, bila kita dengar cerita orang tentnag anknya tak mahu makan nasi misalnya, kita belajar dari orang itu pengalaman beliau bagi makan nasi pada anaknya, contohnya lah...

dan kita pun sendiri belajar dari pengalaman kita. kalau kita jatuh, kita tahu bangun sendiri. kalau kita tahu jalan nak pergi bangi lama banyak bumper, kita belajar slow down. kalau sebelum ni, kita bawa kereta asik tersangkut di lopak yang sama, kita belajar untuk elak dan ingat tang mana ada lopak itu..


belajar bukan satu perkara yang salah.

kalau dalam hati malu nak belajar, patut malu pada diri sendiri sebab malu nak belajar. biarlah orang kata kita ni nama je ada master tapi habok pun tak tau. biarlah. atau mungkin tu perasaan kita je, malu nak tanya kan..

belajar perkara baru juga tidak salah. skill kita boleh bertambah. kita ada pertambahan teknik di situ. mungkin ilmu kita tak berapa nak ada. pengalaman kurang. tapi proses belajar kan berterusan. tambahlah ilmu sebanyak mana yang boleh. kalau penat, rehat sekejap. mungkin kalau kita asyik bertanya, orang akan rasa menyampah dengan kita. tapi dependsla. Tuhan tak suka orang kedekut ilmu. Tuhan suka orang yang mencari ilmu. atau secara positifnya, mungkin dia nak kita belajar untuk cari semuanya sendiri, Wallahu alam. tapi semuanya bergantung kepada diri sendiri juga. 

dan kenapa aku merepek panjang-panjang macam ni? sebab sekarang aku rasa balik apa yang aku rasa masa degree dulu. berkejaran ke sana ke mari. kejar ilmu supaya ilmu aku setara dengan mereka-mereka yang ada di situ. kejar ilmu mana yang boleh. kejar-sekejar-kejarnya! tapi aku ada limitasinya juga. aku perlu rehat juga. selagi aku tak hands on, selagi tu aku rasa bodoh sepanjang masa.

aku bukan kata mase master aku rileks. mungkin masa aku kat johor sane, aku banyak explore semua sendiri. jadi aku rasa aku bebas untuk buat apa saja yang di sukai. jadi aku tidak stress, idea aku berkembang, apa yang aku tulis dalam thesis adalah dari hati aku sendiri.

kat situ pun aku belajar juga. belajar untuk adapt budaya baru. 

jadi hati, tabahlah. kejar ilmu dengan berhemah. untuk orang lain, sila bimbing aku dan betulkan jika aku salah dan asyik bertanya. untuk yang menjawab soalan-soalan aku yang 'bodoh' ni, aku hargainya sangat-sangat dan terima kasih banyak-banyak. 

*image from google

No comments:

Post a Comment