Thursday, July 28, 2011

The no-kids-allowed movement is spreading!

you can read the article here in Shine!

my point of view?

i don't know, i don't have kids. kids are adorable. but when they are throwing tantrums? deep inside my heart i do agree that we should have no-kids-allowed at few places.

contohnya panggung wayang.

i don't really care about other places like fine restaurants or airlines or shopping malls. sebab aku sendiri belum pernah mengalaminya dan masih belum rasa terganggu (or will be bothered if i fly with air asia -dengan klaustrofobik lagi).

but in cinema? selalu.. from x-men to harry potter. aku bayar lebih sebab always full house so we booked. bila booked maknanya hati teruja gila nak tengok cerita dari awal sampai habis. nak faham satu-satu plot cerita, nak menyelami dunia cerita berskrin besar. tiba-tiba ada bayi menangis minta susu, atau minta dukung, atau minta brad pitt belai-belai manja. menangis pada kadar desible tinggi, yang boleh buat orang lain rasa bingit. skrin besar tidak dapat ditumpukan lagi. hampa sebab terdistract lalu terlepas satu scene hebat. dan ibunya pujuk-pujuk -baiklah, nanti mak bawa balik brat pitt satu baldi shh shh jangan nangislaaaah...sambil mata masih lihat skrin tak mahu terlepas scene baik..

oooooh..aku bukan anti budak kecik. tapi ada logiknya di situ kan?

why not hantar rumah pengasuh, hantar ke sesiapa sahaja? kalau memang teringin gila sangat-sangat nak tengok wayang. sent them to your mom, to anybody you trust. kalau takut, or tak nak hantar rumah pengasuh, tak nak bayar lebih, then fine. duduk rumah, langgan astro first. this is a place for couples to enjoy their love life. bukan nak dengar tangis anak kecil yang bila ketawa comel lepas tu tak berapa nak comel dah. we will face that moment, the moment we have our own kids. sekarang kami nak enjoy dan tenang without kids, in this very own cinema.

sorry, mungkin ayat aku tak cantik. just imagine myself writing this sambil tersenyum manja. and dont judge me by calling me anti-budak kecik ke, eleh, biarlah kesian mak budak nak tengok wayang, huh, macam ni ke nak jadi mak orang or apa-apa perkataan yang setimpal dengannya. i just want to live life to the fullest.

end.

ps: mesti korang kata kat aku - eleh, nanti dah ada anak baru kau rasa. aku jawab -nantiiii..bukan sekarang.. :P

7 comments:

  1. Homaigod... i feel u Ajue!!! aku ingat lagi masa aku p tgk Iron Man 2 (iron man!!! bukannya toy story!!) ada satu family ni bawak anak2 kecik (yg baby mak dia pangku, pastu ada 2 year old, 4 year old) yg 2 year old tu duk betul2 blkg aku... sepanjang2 movie tu, seat aku ditendang!!! ko bayangkan!! ajai sampai pusing ckp kak, anak akak tendang seat, mak dia buat x tau, ckp sorry pun tidak. aku anti org yg bwk anak2 ke tmpt2 x sesuai... aku pun bakal jadi mommy n aku mmg takkan bawak anak aku p tgk wayang selagi dia blum besar.. (besar means 4/5/6 thn, depends on kenakalan dia)... i totally feel u! aku perasan org malaysia mmg suka buat camni. tgk wayang bawak satu rumah, tak kiralah cerita tu appropriate utk kids ke tak... hehe tibe2 aku pun emo dgn post ni... emo yg sokong ko, bkn sebaliknya... and of course kita yg rasa mcmni bkn anti-children... we just want what our money's worth... tgk wayang bukannya murah.. dgn byr tax n duti hiburan lagi... =)

    ReplyDelete
  2. Nokomen.


    Aku pun tak berani bawak husna masuk cinema. Aje gila kalau die trantum dalam tu. Tak dapat bayang.Huh! Lap peluh.

    So far jalan penyelesaian yang aku buat, just ignore dengan cerita2 yang orang cakap best, eh best gile cite tu, rugi tak tengok. Lucky masa bercinta dulu Mokhtar tak ajar tengok wayang. Hmmm...

    Ataupun, amik cuti 1 hari (weekdays), hantar anak ke rumah BS, then buat movie marathon. :)

    ReplyDelete
  3. both of you! aku setuju sangat. betul dina, mak dia takde perasaan ke yang anak dia tak selesa ke, bising-bising dengan bunyi kuat sana sini. tak perlu kot nak gigih bawak anak-anak masuk panggung.

    and i totally agree with you fashya! if betul nak tengok sangat, ambil satu hari cuti and babysit baby, and buatlah movie marathon. puas hati tak kacau orang kan?

    ReplyDelete
  4. masuk panggung tu aku bleh tahan lagi, semalam gi bukit jalil, ade org bawak baby tengok bola. tu tak aje ke gile namenyer? penuh sesak kot stadium, aku yang tak baby ni pun rase cam separuh nak mati dihimpit-himpit cam nasi himpit. ngan bising yang amat, sure mak bapak tak sedar baby diorang nangis...

    tapi bab tengok wayang tu memang aku pun pernah, rase sama nak nangis bile diorang start meraung~

    ReplyDelete
  5. ada jugak bawak ke stadium? tu memang tindakan berani nak bagi anak mati kot..uuurgh kesian baby tau! oh terkasar gila bahasa aku.

    ReplyDelete
  6. mak saya dulu pun selalu pesan, ko esok2 dah ada anak nk pegi shopping ke jalan2 ke x yah la bwk anak kecik, tinggal aje kt rumah...

    kalau dlm flight tu mmg x leh buat apa la kan, kena pulak kl-london cam moi ni hehe..nk balk kampung maa...

    tp cinema dgn stadium tu mmg x boleh blah...mengong punye mak bapak, ada ke patut bwk budak kecik pi stadium dgn panasnya sesaknya..haih.

    ReplyDelete
  7. tula lin..flight tak kesah lagi lah sebab benda tu bukan entertainment pun macam panggung wayang and stadium. gayanya macam pentingkan diri sendiri pulak sampai tak peduli anak tu lemaih ke tidak..

    ReplyDelete