Thursday, June 4, 2009

follow up!

saya menonton ugly betty bukan kerana saya saja-saja nak tengok (ok, memang saja-saja sebenarnya) tapi saya juga belajar dari situ (ayat sama macam post ini). satu quote dari marc adalah:

'you should have left a msg last night followed up this morning, and sent them flowers and then wait up outside the office until they gave you either the planetarium or had you arrested for stalking!'

the situation was when matt didnt get that planetarium for their Yeti group photoshoot.

i was told frequently that following up is the most important thing when dealing with people. seperti deal dengan orang kerajaan especially, kalau skali telefon kata

'saya nak tahu mengenai sekian sekian dan sekian'

dan orang itu akan kata;

'ok, kita akan hantar melalui email ye, email cik?' atau

'nanti kita akan telefon balik, berapa nombor telefon cik?'

when i used to work with eddy, when you need something, FOLLOW UP!. when you want something, FOLLOW UP!. i think when you want to be successful in life the main thing is to FOLLOW UP! ok tiga kali dah tu. sambung cerita di atas;

if you wait for that particular person to call you, oh hampehlah setahun mungkin belum tentu and most of us terus give up saja. solution? call and follow up macam eddy buat;

'semalam i ada telefon u untuk minta maklumat mengenai sekian, sekian. i ada bagi email i tapi i tak dapat pun email u. so boleh tak kalau u bagi sekarang?'

and if that particular person juga tidak melayan anda;

'i am eddy, i telefon u semalam mengenai sekian-sekian. this is very important to me, so can you please email me the information probably today before 5?'

and if that particular person tidak ada di office (atau sengaja mengelakkan diri dari anda);

'oh, he's not around. can i have his handphone number?'

mungkin ada unsur-unsur stalker di situ. tetapi selagi tak dapat apa yang anda mahu, selagi itu tidak salah menjadi stalker.

saya pernah buat begitu ye untuk pengetahuan anda semua. memang saya dapat apa yang saya mahu, sampai orang itu sanggup hantar maklumat itu ke jusco tinggalkan di booth makanan untuk saya ambil di situ. saya memang tak sempat jumpa beliau tapi jasa beliau amat dikenang. lepas itu, tiada lagi panggilan ancaman dari saya (eddy pernah suruh saya cakap 'ini penting sebab menteri besar nak datang dengar presentation dari kami!' - but i didnt do that, heh)

and i think what Marc said is totally true. remember Devil wears Prada? Andy Sach just called anybody to get rediculous things for Miranda and she followed up. she got what she wanted even the latest unpublished harry potter.

ok, itu mungkin hanya cerita. but it's not impossibble to apply it in your real life!

one more thing is about job interview - my successful colleague (who is now a rich tutor in local university) told me that when you have an interview and waiting for the result to come out, instead of waiting, it is better for you to call and ask.

'saya nak tanya keputusan interview saya hari tu macam mana?'

so that if you didn't get that job, you can hunt another. boleh memendekkan masa. ada point kan di situ? (kena bersedia untuk buat muka tak malu selepas ini - i will be a job hunter soon - again!)

so mari berikrar sekarang..

dengan ini, saya akan terus follow up jika saya ingin sesuatu (dan kalau orang itu buat bodoh saja saya akan follow up sampai orang itu tak mampu untuk buat bodoh lagi!) macam saya buat sebelum ini. tapi itu hanya sekali ye, saya dah tak ada encouragement untuk buat perkara gila itu lagi. but neva mind, kalau tidak berusaha, tak dapatlah apa yang kita nak, senang cerita...

No comments:

Post a Comment