Wednesday, March 25, 2009

"speechless" di tengah-tengah penceritaan



pernah tak satu ketika apabila ingin bercerita, cerita anda akan stuck di tengah jalan disebabkan oleh tidak ada perkataan yang sesuai untuk mendescribekan sesuatu bagi memenarikkan lagi kesah cereka mahupun tidak cereka anda? pernahkah?

pernahkah anda dicop sebagai seorang yang tidak pandai bercerita langsung sedangkan anda memang sangat teringin untuk bercerita tapi cerita juga namun asyik menggunakan perkataan yang sama berulang-ulang kali..? pernahkah?

jika saya mengeluarkan soalan sebegitu bermakna MUNGKIN saya pernah. ok memang pernah pun..

tapi orang lain tidak pernahlah mengecop saya sebagai orang yang tidak pandai bercerita sebab saya tahu mereka semua pandai menjaga hati saya (terharu sekejap). namun saya tetap rasa diri saya tidak pandai bercerita berdasarkan memek muka yang diberikan oleh tukang dengar cerita (ada kerut-kerut sikit -menandakan tak faham apa yang ingin saya sampaikan..ada juga yang macam sangap - itu memang over cerita saya tahap bosan nak pengsan, dan ada yang memalingkan muka terus - itu tahap tidak menjaga hati langsung..heh). saya tidak kecik hati pun sebab saya akui saya tidak pandai bercerita..

dan saya rasa saya kurang vocabulary bahasa melayu apatah lagi bahasa inggeris dan terus ulang perkataan yang sama (eg: mamat itu sangat hensem! hensem gila macam nak pengsan memang kesimpulannya hensem lah!). saya rasa saya boleh tukar perkataan 'hensem' itu dengan perkataan lain seperti kacak macam tom cruise tapi gagah macam pelakon yang jadi batman, muka bersegi macam pelakon yang jadi goku tuu atau bergaya tapi berjambang geli-geli macam brat pitt satu masa dulu. dari situ, kalau sayalah si tukang dengar cerita, semestinyalah saya boleh imagine oh mamat ini hensem sedemikian rupa (gabungan pelakon batman, goku, brat pitt dan tom cruise erk, hensem ke macam tu oi?). bukan hanya hensem 'hensem' saja...(ini hanya perumpaan, encik boifren sila jangan over terasa kecik hati merajuk ku mahu dipujuk dan sebagainya).

jika vocabulary bahasa melayu pun saya sudah fail apatah lagi bahasa inggeris yang saya terpaksa petik-petik jari konon nak ingat erm, ape erk word tu alaaa, app something..app something ingat balik macam pernah dengar je word tu..yeah apocalipse? bukan! application? tak...pendek je perkataan tuuu..haaa APPLE! (haa, sangat poyo...)

di akhir cerita, saya mula rasa kecewa sebab apa yang saya nak sampaikan tidak dapat disampaikan dengan baik sebab 'speechless' di tengah-tengah penceritaan yang best macam cerita juno. (juno cerita dia pasal sorang budak ni tiba-tiba dapat tahu yang dia pregnant and then memula igat dia nak buat abortion tapi tak jadi sebab su chen kate er, su chen tu kawan dia laa dia kata yang baby has fingernails..dan dia pun decide untuk adoptkan anak dia kat sorang couple ni. dia beranak, dia pon bagila baby boy dia kat couple tu tapi si husband macam tak dapat terima baby tu dia pun meninggalkan wife tu sorang untuk jaga baby tu) ---ok, boleh kerut-kerut sikit, boleh sangap dan boleh berpaling muka jika mahu. itu lah gaya saya bercerita macam bosan nak pengsan ni.

sudah, lagi banyak bercerita lagi sangap saya.

sekian terima kasih..

-saya ada seorang pencerita hebat masa sekolah dulu. namanya amy. seriesly, kaau beliau bercerita mata si pendengar cerita takkan berkelip walau sekali macam kalau mata kelip satu kali boleh lost satu cerita..


1 comment:

  1. If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.

    ReplyDelete