Friday, March 27, 2009

saya pencinta bumi



saya tidak ada bukti untuk menunjukkan saya pencinta bumi..
tapi saya boleh buktikan anda satu - saya adalah ex pelajar jurusan biology yang subjek majornya kebanyakan adalah mengenai bumi..

  • biology pemuliharaan (belajar apa yang patut dipulihara dan bagaimana untuk memulihara)
  • entomology (bagi yang tidak tahu apa maksudnya - study mengenai serangga)
  • ekologi terestrial (ekologi tanah darat)
  • ekologi samudera (ekologi laut)

dan sebagainya jika saya senaraikan lebih panjang anda terpaksa menguap sampai pengsan macam nak shut down komputer.

namun, ini menunjukkan bahawa saya juga mengambil berat tentang 'our mother earth'. saya suka plastic bag jusco sebab ia adalah biodegradable (dan semestinya apabila saya letakkan plastik jusco bawah katil lebih kurang seahun kemudian bila nak pakai balik, saya akan temui serpihan-serpihan plastik. pada masa itu saya sangat, terlalu, amat kagum macam waaa plastik ini boleh degrade sendiri mari gunakan banyak plastik jusco.. that's nice) dan saya akan kata "tak payah plastiklah!" untuk kedai yang suka bagi plastik merah yang digemari oleh macaca facicularis mengejar budak perempuan yang membawa plastik merah sambil terjerit-jerit sebab plastik merah=makanan. saya rasa saya mampu untuk membantu mengurangkan beban mother earth nak degrade plastik.

saya juga switch off main power button and even the socket dalam bilik saya apabila keluar ke fakulti..(oh my deary mother earth, anda boleh kagum dengan usaha saya..)

saya pun pernah terfikir untuk tidak menggunakan polisterin sebagai bekas makanan saya tapi apa nak buat kalau saya seorang, saya perlu bungkus makanan saya. tapi sebenarnya pakai bekas tupperware pon boleh untuk tapau makanan tersebut (tapi saya malu nak bawa bekas makanan plastik itu ke cafe sebab saya terasa serperti makcik pulak, saya tahu saya tak patut berfikiran demikian.) tapi saya akan usaha untuk kurangkan penggunaan polisterin kalau boleh..(kalau boleh ye rakan-rakan..lepas ni jangan nak mengada-ngada kata oi, tu kau gune polisterin over giler tulis kat blog tak gune polisterin konon..)

saya juga cuba mengasingkan sampah yang mana satu kertas, yang mana satu plastik, yang mana satu kaca dan yang mana satu er..apa lagi satu? yeah, saya sudah fail..namun, kalau boleh saya asingkan, saya asingkan (tapi selalunya perkara ini perlu effort yang lebih dan semestinya menyebabkan saya malas).

tapi saya tetap berusaha...

jadi besok, saya rasa saya akan menutup lampu bilik saya (er, lampu sajakan? kipas, komputer semua still boleh on kan?) kerana itu tidak memerlukan effort yang besar dan semestinya menunjukkan saya menyokong earth hour..

so guys;

THIS SATURDAY 28 MARCH AT 8.30PM YOU CAN VOTE EARTH BY SWITCHING OFF YOUR LIGHTS FOR ONE HOUR - EARTH HOUR.

mari tolong 'mother earth' kita. bukannya susah pun.

:)

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete