Saturday, March 7, 2009

entry tak ada gamba menarik.cuma cakap-cakap kosong

setelah seminggu kamini datang dan melepak dengan seronoknya di bilik saya yang cozy gile tahap bilik menteri, kamini pon dah balik semalam.
dia kata best seminggu kat sini (of coursela, sebab boleh jalan-jalan and naik kereta cantek saya yang saya suka pandu dengan lajunye bile sampai dekat selekoh tajam on the way ke bandar pasti kena slow sebab laju kang konfom kereta chantek saya terbalik guling-guling jatuh jambatan..)

dan saya rasa dia banyak bantu saya sebab saya pun banyak bantu dia (ini betul-betul bukan cobaan)....dengan adanya kamini semingg di sini:

1. masalah lab sudah dapat diselesaikan. result yang semacam taik itu telah dimodifiedkan dengan cara replikat n=6 (bukan tipu). dengan senang hatinya saya boleh proceed ke assay lain (ulangan: buat research di sini memang susah).

2. saya dengan bangganya ingin memberitahu bahawa saya sudah pandai side park okey. atas pelajaran secara 1 kali insentif (insentif atau intensif? apa-apa-en sajalah labu). jadi sekarang, saya pasti tidak ada masalah terkial-kial mencari parking straight alamak, parking tak da pulak, alahai, nak parking kat mana pulak ni? padahal side parking sikit punya banyak, ish manela gheti nak parking tepi-tepi nih, try masuklah..ergh, takboleh pulak, malu seh, kereta je cantek tapi side parking pon tak reti..cover malu..cover malu..alah, belasah jelah parking di situ -tak ada kotak parking.

sekarang dengan selambanya saya boleh side parking sambil tutup mulut.

semalam juge hari sibuk saya ke sana ke mari belari-lari anjing yang comel berbulu lebat seperti cerita marley and me (belom tengok dan tak mahu tengok). pergi makmal dan berjanji temu dengan dr r yang diura-urakan sebagai tidak boleh berkongsi harta kerajaan (dalam konteks ini adalah barang makmal) sebab supervisor saya bukan dr r. namun sangkaan dan ura-uraan adalah meleset sekali bila saya jumpa dia dan meminta kebenaran untuk menggunakan dan meng'konker' lab beliau dan menggunakan harta makmal beliau secara rakus, beliau dengan senang hati berkata ok!. apakah? begitu sajakah? saya dengan beria-ria sudah prepare untuk nangis tersedu-sedu bila keadaan perbincangan menjadi runcing bila dr r tak mau kasi guna lab beliau. tapi perkataan 'ok' dari mulut beliau siap memberi saya seorang phD student untuk assist saya dan menggunakan barang beliau tanpa perlu mengganti balik adalah sangat sweet dan bestnyee!!

selesai satu perkara lagi...minggu depan boleh buat assay baru..

dan pagi tadi kak d telah memberitahu satu perkhabaran yang menggembirakan. beliau telah meng'e-mail' dr r (dari uni lain) untuk menggunakan alat canggih bernama flowcytometer yang sampai sekarang lab saya bercita-cita nak beli tapi tak beli-beli sebab semestinya bajet negara tidak cukup untuk beri kami beli alat tersebut. maka, reply dari dr tersebut adalah 'ok' juga dan siap memberitahu kepada dr a dari sana untuk assist kami. saya gembira seperti mahu lompat dan kak d sudah senyum-senyum manja kerana impian kami ala-ala hampir tercapai gitu..

saya belajar sesuatu di sini..

JIKA TAK TANYA, TAK DAPAT

sebelum ini saya agak penakut gila selalu terfikir nanti apakah kata orang itu jika saya minta dan bertanya soalan yang maha banyak atau jika saya tegur dia adakah dia akan pandang pelik pada saya atau jika saya beramah mesra adakah saya akan nampak pelik, jika saya meminta adakah permintaan akan direject.

dan tidak semstinya jika seseorang itu diuar-uarkan sebagai garang macam nak makan orang, baik jangan jumpa dia atau takut-takutkan saya dengan berkata dia pasti akan tolak permintaan saya oh, pastilah kelemahan saya adalah tak dapat menerima kenyataan bila permintaan saya di reject. saya memang jelas mempunyai penyakit 'rejectophobia'-->ada wujudkah ayat ini?.

berbalik kepada ayat tadi, tidak semestinya perkara itu berlaku jika kita tak bertanya dulu. betulkan? macam kes dr r itu.mungkin pada masa itu dengan student lain beliau mempunyai masalah dalaman yang tak dapat diungkapkan. dan hah, amek kau kan dah kena marah, sape suroh mintak salah timing!.

dan mungkin pada masa saya mintak kebenaran itu adalah timing yang sangat betul.

oh, zura-zura..sudah-sudahlah kau merepek, sirius saya tidak sedar pulak entry ini sangat panjang..sila menguap dan tidor jika rasa busan..

-lapar pulak, di manakah janji-janji manismu wahai mr l untuk menjemput saya makan tengahari di dataran cemara?bukan suruh belanje pun, itukan semua makanan free :'(
-saya perlu makan..

No comments:

Post a Comment