Tuesday, December 9, 2008

kisah makan dan ketopat palas...

malas betol nak balik, bisik hati kecil saya...
tapi ada perasaan semangat juge sebab mahu ke penang besok..(yeyey..)
semalam, mak masak boleh tahan banyak untok raye...
ada ketopat palas, rendang ayam n soto..
percayalah dalam masa sehari rasanya saya sudah naik berat sampai 5 kilo agaknya..
saya tak henti makan dan memburuk-lantakkan diri...
padahal tetamu emak hanya sepasang orang (iaitu cousin saya dan husbandnya) dan encik boifren saya...
saya ulang makan adalaaa dekat 20 round gituu...
uih, memang dasyat saya makan..rasa macam kena poasa 30 hari lagi..



sementelaah saya makan dan menemankan orang makan,
saya juge menguji kepandaian orang bukan kedah (saya asal kedah ye) membuka ketopat daun palas...
husbandnya cousin saya dan encik boifren saya menjadi mangsa..
terkena juga gelakan orang-orang kedah dan celup kedah (macam mak saya) tengok orang bukan kedah buke daun ketopat itu..
tipsnya, tak perlu anda-anda semua membuka ikatan simpul mati yang ada di bontot ketupat tersebut (sebab kedua-dua mangsa berbuat demikian)..
tetapi hanya menarik salah satu bucu (yang macam tandok itu) maka terlerailah die dengan sendiri...
selepas terlerai, makanlah pulut yan dalam daun itu..
jangan makan daunnye pulaa (hehe, saje je..saya pasti kalian tak makan punye daun tersebut)..
cicahlah ia dengan sebarang pencicah seperti rendang atau pun serunding...
kat kampung selalu cicah dengan gulai daging, sambal daging dan sewaktu dengannye...

so, demikianlah pelajaran kita hari ini..wassalam...

-balik kang, saya nak menguji rakan saya si orang selatan bukak ketopat palas saya polak..ngehehehe

No comments:

Post a Comment